zondag 14 juli 2013

Gehaakte sjaal (FO 09/2013)


 


















Zo, de Japanse sjaal in Jawoll Magic is ook af. Mijn jaardoel om 10 afgewerkte stukken te hebben gaat vlotjes. Al helpt het wel om voorrang te geven aan de projecten waar ik het meeste 'goesting' in heb. Dat mag vind ik, al die andere projecten gaan immers niet lopen.
De kleuren van de sjaal vind ik heel mooi, maar hij 'piekt', ik zal er dus een draagster voor moeten zoeken en geef hem hierbij op ter adoptie.

Een project af wil niet zeggen dat ik dan snel een andere UFO ter hand neem, bijlange niet, de projecten die ergens in mijn hersenen in de file staan zetten dan allemaal hun knipperlichten op. Ik probeer ze enigszins gesorteerd en in volgorde te houden.

Zo staan er twee topjes op het programma, met garen dat in het ene geval al jaren in de voorraad zit, het andere garen is gekregen. Zaak is om geschikte patroontjes te vinden. Ik krijg daar de kriebels van want ik ben nogal van het preciese. Dus bij een bepaald garen hoort een bepaald patroon. Gokken, gissen en proberen is eng en zenuwslopend. Maar het moet in dit geval. Deze ochtend heb ik een stapel eventueel geschikte patroontjes uitgeprint. Straks maak ik de definitieve keuze.

Maar dat was deze morgen en de sjaal was vrijdag al af. Er moest dus snel een tussendoorprojectje komen. Daar heb ik mijn voorraad sokkenwol voor, en sokkenbreiboekjes. Het kiezen heb ik hierbij makkelijk gemaakt, ik ben van plan om alle boeken netjes uit te breien. Elk sokkenpatroon heeft wel zijn pro's en contra's. Sommige vind ik zelfs ronduit lelijk. Maar het gaat hierbij om de oefening en ervaring. Ze moeten er dus allemaal aan geloven: de mooie, de lelijke, de moeilijke, de rare, de grote en de kleine.

Het tweede patroon uit dit superschattig, hebbeding boekje is nu aan de beurt.















Het garen is Regia Creativ, dat wordt aangeboden als een gebreide sjaal. Op die manier zie je het effect van het kleurverloop in een breiwerk al. Bedoeling is dat je de sjaal uithaalt en dan met het garen aan de slag gaat. Tsja... Maar het grijs-zwarte garen past wel voor deze sokken met kabels. De kabels geven al veel detail, dus het garen mag rustig zijn. Ik heb in mijn sokkenwolvoorraad nog superkleurige bollen liggen. Die komen ook nog wel aan de beurt!

En het ajourvest? Tweede mouw is bijna in de eindfase. Dus dat komt wel in orde.

En het quilten? Euh, wat...quilten? Als het weer wat frisser wordt...ofzo   ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten