maandag 18 april 2016

Kriskras sokken

Trouw brei ik alle sokken uit het boekje: Breien to Go, Sokken. Ook de sokken die ik persoonlijk minder mooi of leuk vind. Zo zou ik de Kriskrassokken niet meteen uit mezelf gaan breien.


De constructie is wel apart. Voor het been brei je een lapje in ribbelsteek dat je nadien in de lengte dichtnaait. Hierdoor zit het breiwerk verticaal om het been, dus anders dan gewoonlijk.




Aan de bovenrand neem je steken op voor de boord. De beschrijving hiervan ging behoorlijk fout in het boekje. De volgorde van binnenboord, buitenboord en fantasieafkanting werden niet in de juiste volgorde gegeven. Maar dat was een te overkomen euvel. Het fair islerandje in de boord was andere koek, deze techniek is echt mijn ding niet.  Toch ging ik er voor! Ik gebruikte een naald die een halve maat groter was, trok de steken regelmatig uit elkaar...zonder goed resultaat. De rijen in fair isle waren zo strak dat ik de boord niet over mijn hiel getrokken kreeg. 



Dus die rijen werden maar gewoon geschrapt. Om de kleur van het been toch nog te laten terugkomen in de boord, breide ik de bovenrand in die kleur. De fantasieafkanting uit de beschrijving vond ik er niet mooi uitzien, dus gebruikte ik een picotafkanting.
Het lapje begon er warempel al een beetje sokachtig uit te zien.



Voor de voet nam ik onderaan het beenstuk steken op. Eigenlijk moest er op de voorvoet ook een fair islerandje komen en ik was écht waar vast van plan daar opnieuw mijn best op te doen. Maar ik ben het gewoon simpelweg vergeten. Zo gaat dat dan, het einde van een project nadert, het volgende project lonkt en dan wil je te snel zijn. Tsja, ik heb het maar zo gelaten en vond het niet zo erg om op die manier onder nog een eventueel fair isle debâcle uit te raken.
(Al duurt dat niet lang hoor, in de volgende sokken komt nog meer fair isle aan bod.)



Ik heb dus weer een paar sokken bij. Het zullen zeker niet mijn lievelingssokken worden, maar de constructie ervan was weer eens wat anders.



Faithfully I knit all socks from the book: Breien to go, sokken. Even the socks I don't particulary like. I wouldn't be tempted to knit the Kriskras socks, although the construction is quite apart. For the leg you have to knit a rectangular piece and sew that together at the short sides.

Then you pick up stitches at the top of the tube for the border. The description of that border wasn't quite right in my book, but that I could tackle. The fair isle part altough was something else. In precaution I used needles a halve size higher, but even then those rows were so thight I couldn't pull the border over my heel. So I left that part out, instead I've knitted the top of the border in the colour of the leg. I didn't like the fantasy bind off either, so I replaced that by a simple picot bind off.


After that I picked up stitches for the foot. On the forefoot I should have knitted again some rows in fair isle, but with the end of this project in sight I forgot about that. I don't regret forgetting those rows. Although the coming up socks are containing much more fair isle...so the escape is temporary.

So I have another pair of socks, they won't become my favourite ones, but for once it was fun to knit socks with an different construction.

4 opmerkingen:

  1. Proficiat met de afjes. Wel een beetje een worsteling, zo te lezen. Maar dat is ook interessant, dingen leren uit projecten die nét niet helemaal gelukt zijn...
    En voor de fair-isle mag je gerust eens bij mij langskomen. Ik doe dit in elk geval met een naald groter dan de gewone sokkenbreisels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Dominique! In het paar dat ik nu aan het breien ben zit ook een fair isle randje. Dat is al iets beter gelukt...
      Maar een hele sok in fair isle, daar hou ik mijn hart voor vast. Ik wil wel eens een van je fair isle sokken van dichtbij bestuderen, kwestie van te voelen hoe de spanning bij jou is. In elk geval is er nog heel wat geworstel op komst ;-)

      Verwijderen
  2. Je hebt er gewoon je eigen sok van gemaakt, tof! Ik heb het boekje ook, maar breide er nog geen enkele sok uit :-(, dus nog uitdagingen voor mij :-). Ik vind het wel leuke sokken geworden.
    rita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Rita! Hopelijk ben jij weer aan de beterHAND en kan je weer volop je ding doen?

      Verwijderen