zondag 23 april 2017

Herringbone


 



Na een reeks 6-ply sokken met patronen verzameld via Ravelry, is het tijd om terug te keren naar 4-ply sokken en de eigen sokkenbreiboeken.
 
After the 6-ply socks after patterns found on Ravelry, it's time to return to 4-ply socks and my own sock knitting books.









 



Deze keer het 'Herringbone' patroon van Stephanie van der Linden. Al zijn de sokken door de 'stranded knitting' techniek ook behoorlijk warm.

This time I'm knitting 'Herringbone' by Stephanie van der Linden. Although knitted in 4-ply yarn, the socks are quite warm due to the stranded knitting technique.

 








Over mijn kleurkeuze uit de Jawoll collectie, ben ik erg tevreden. Maar de 'stranded knitting' techniek blijft een beetje een gevecht voor mij. Al lijk ik door over te schakelen van tweehandig breien naar breien met beide kleuren in de rechterhand, toch een beetje het ritme te pakken te hebben. Maar het echte struikelblok bij deze sokken was de boemeranghiel. Die maakte ik ooit al beter. De eerste hiel viel nog redelijk mee, de twee bleef ook na een paar keer uithalen aan één kant een probleemgevalletje. Uiteindelijk heb ik het er bij gelaten. Ik zou alles wel wat bijwerken bij het draadjes instoppen. 
Op zo'n momenten voel ik Carla trappelen op mijn schouder, trekkend aan mijn oor terwijl ze zegt: 'Denk aan het verschil tussen zelf gemaakt en handwerk!' Bij het volgende paar Carla, écht, dan haal ik uit tot het helemaal goed is. Al steek ik mijn hand hiervoor niet in het vuur hoor, ik kijk altijd zo uit naar een volgend project en mijn verlanglijst is zo lang dat ik wel een breileven of drie nodig zal hebben om alles te kunnen maken.

I love the colours I've choosen out of the Jawoll collection. But stranded knitting stays a struggle for me. Although switching from two handed knitting to one handed knitting, seems to help to have a better rhythm and tension. The real trouble were the boomerang heels. I've made them better in the past. But this time, the second heel just didn't want to cooperate. Even after ripping it out several times. I just left it and thought to fix it while weaving in ends.
At such times I can feel Carla trampling on my shoulder, pull my ear and saying: 'Remember the difference between self-made and craftwork!'. I know...I will think of that with my next pair of socks, really! Altough I wouldn't bet my money on it. I'm always in such a hurry to start the next project, and my list is that long that I'll probably need three lives to finish it.


2 opmerkingen:

  1. Ik vind je kleurkeuze ook heel geslaagd. Maar met 2 draden in de linkerhand? Dat moet ik nog even uitzoeken. En trek het u niet aan van die hiel, als ze maar goed zitten...het is nu niet echt een zichtbare plek hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Dominique. En goed dat je mijn linkerhand aanhaalt! Zo kan ik je vertellen dat mijn linkerhand aan mijn rechterarm zit :-))))) Heb het aangepast in mijn tekst.

    BeantwoordenVerwijderen