zondag 21 mei 2017

Workshop by Naantje Knit: Top Down and Seamless vest

Vrijdag bezocht ik in Rijswijk de Nederlandse Breidagen. Een waar feest met zoveel geweldige standhouders. Het is snuisteren, voelen en ja... ook aaien en vooral de wolvoorraad flink aanvullen.





On friday I visited in Rijswijk the 'Nederlandse Breidagen'.  A real feast with so many lovely exhibitors. Strolling around, feeling and yes, also some petting. But most of all: top up our yarn stashes.


 
Daarnaast worden er verschillende workshops en lezingen gegeven. Deze keer volgde ik bij Nana Seijlhouwer - aka Naantje Knit - : een top down en naadloos vest breien. Een vreemde keuze misschien voor een vooral sjaal- en sokkenbreier. Maar ik wil me er echt eens op toeleggen. Ik breide eerder wel al eens een top down topje en ik vind het een leuke techniek: niks in elkaar te naaien. Want van dat in elkaar naaien hangt écht wel heel veel af voor het welslagen van je werk. Een zijnaad is nog te doen, maar een mouwkop mooi innaaien? Pure stress is dat!

 

During the fair several workshops and lectures are given. This time I followed the workshop knitting a seamless top down vest with Nana Seijlhouwer - aka Naantje Knit. Maybe a strange choice for a mainly shawls and socks knitter. But I really want to get the knack of it. I've knitter earlier a top down top and I like the technique: nothing to sew!  



 

 



Nog leuker, en voor mij volledig nieuw, is dat Nana niet met raglanmouwen werkt, maar met (valse) schouder- en mouwnaden. Die zorgen voor een mooiere pasvorm.

Even more and completely new for me, Nana doesn't work with raglan sleeves, but with  (fake) shoulder seams and sleeve caps. They ensure a better fit.












 
Met 11 andere breiers gingen we aan de slag. Nana geeft haar cursus helder en goed gedocumenteerd. Dus die schoudernaad hadden we snel onder de knie, en leerden we het onderscheid tussen moeders en dochters  ;-) Daarnaast geeft Nana ook tips voor als je wat verder gevorderd bent in deze techniek, bijvoorbeeld een kabel of kant in plaats van een naad. Die kan je dan ook op de mouw laten doorlopen.
 
With 11 other knitters we took of. Nana gives her course clairly and well documented. Soon we managed that shoulder seam and learned the difference between mothers and daughters. ;-) Besides the basic technique Nana tells us about more refinement methods, as using cables or lace that would run through the whole sleeve. 

 
 
Daarna kwam de mouwkop aan de beurt, door de meerderingen zie je die langzaam ontstaan en ook hier geeft Nana alternatieven, een kabel of een averechtse steek er langs kan als extra accent gebruikt worden.





 

Next we formed, also by making increases, the sleeve cap. Here too Nana gives possible  alternatives, such as a adding a purled stich or a cable.





We leren ook dat we goed moeten meten en een proeflapje moeten maken om tot een perfecte pas te komen. Hier moest ik even slikken...ik en proeflapjes... En om het helemaal goed te doen kan je best ook even een proefmouwkop te breien. Nog eens slikken...

We learned that it is important to take precise measurements and make a gauge swatch. I had to swallow here...me and swatches... And to work even more precise, Nana  recommends to make a swatch sleeve cap. Auch...



Maar ik hou aan deze cursus vooral veel zin over om een vest te gaan breien. Zoveel mogelijkheden, zonder afhankelijk te zijn van een patroon waarvan je moet afwachten of het wel goed zal zitten. Je werkt gewoon op je eigen maat. Want naast die super belangrijke proeflapjes die je op het goede spoor zetten, kan je door het top down breien je vest al passen tijdens het breien.

But even with the swatches I really look forward to knit my own vest. So many posibilities, without being dependend on a pattern, of which you don't know if it will work out well in the end. You work to measure, because you can fit your garment whilst knitting. Another benefit of knitting top down.

Voor wie het wil proberen, op Ravelry vind je het Haarlems vest van Nana. Deze - gratis - beschrijving is een goede leidraad om zicht op de techniek en constructie te krijgen en zelf aan de slag te gaan.

On Ravelry you can find the 'Haarlems vest' by Nana. This - free - description is a good guide to learn the technique and gain insight on the construction.

Deze workshop was het basisgedeelte, er is ook nog een masterclass waar nog dieper op de pasvorm ingegaan wordt en nog verder aan specifieke details gewerkt wordt. Als ik mijn eerste basisvest af heb kom ik weer Naantje! Eerst even een beetje goochelen met mijn to knit- lijstje...

This workshop covered the basics of the technique, a masterclass is also available to go more in dept on fit and details. When I've finished my first basic vest, I'll be back Naantje! First I have to juggle a bit with my to knit list...

 

3 opmerkingen:

  1. Het is mij favoriete manier van vestjes breien, vooral voor de goede pasvorm. Ben benieuwd of je er mee aan de slag gaat. Maar zo te zien wordt er nog een hap gepland?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga me er echt eens aan wagen, én er werk van maken, dus met proeflapjes ;-)
      En ja een hap en nog zoveel meer staat er op het lijstje...

      Verwijderen
  2. Waauw, interessant, ik ben net als jij meer een sokken, handschoenen en sjaalbreister en knuffeltjes, maar de rest laat ik nog wat opzij, maar dit spreekt me ook wel aan, enkel die stomme proeflapsjes altijd!! maar helaas gaat het niet zonder en die haps steken mijn ogen uit! Tot op de breitrein??? Ik ga mee!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen