dinsdag 15 augustus 2017

Simply top-down




Impulsief garen aankopen, het is een bekend fenomeen. De kleur, de samenstelling, de textuur, een aanbieding, ... allemaal goed om snel een paar bolletjes aan te schaffen.
In het voorjaar 'viel' ik voor de 'Degradé Sun' van Katia. Ik ging ook voor een model uit het zomerboek dus dat kwam helemaal goed. Dit garen ging niet voor járen de voorraad in.
Maar toch, ik was niet helemaal zeker over het gekozen model. Dus ging het alsnog voor een paar maanden richting voorraad. 





Buying yarn on an impulse, it's a well known phenomenon. Colour, composition, texture, sales, ... all good to buy some balls.
This spring 'Degradé Sun' by Katia caught my eye. I even choose a model from the new magazine. So this yarn would definitely not end up in my stash. But then I started to have doubts on the choosen pattern and...the yarn was stashed.
 

Onze Stitch n' Bitch bijeenkomsten zorgden ervoor dat ik het garen weer bovenhaalde. Met al ons getetter is het handig om een rechttoe rechtaan breiwerk mee te nemen, en dat had ik even niet voor handen. Dus als ik nu eens een simpel top down truitje breide met de Dégradé?

But it was eventually saved by our Stitch `n Bitch meet-ups. With all our chatter, a straightforward project is recommended. So, what if I knitted a top down top with that yarn?


Zo gezegd, zo gedaan, al begon ik een paar keer opnieuw om de halswijdte goed passend te krijgen.
Al passend - het voordeel van top down breien - schatte ik de hoogte van armsgat goed in. Want ja, passen gaat met deze techniek, maar écht precies passen vraagt toch wat ervaring en inzicht over hoe alles in zijn geheel zal uitpakken. Zat ik met de hoogte van het armsgat goed, met de onderarm ging ik toch wat de mist in. Ik twijfelde hoeveel steken ik daarvoor zou bijzetten, en of ik überhaubt wel extra steken nodig had. Ik nam het zekere voor het onzekere en zette 5 steken extra bij. En dat had ik dus niet moeten doen, het truitje was breed genoeg geweest zonder die extra steken. Ja, ik had dat nog kunnen rechtzetten maar ik liet mezelf geloven dat het wel mee zou vallen. En door te zorgen voor wat taillering werd het toch niet helemaal te breed. Al werkt die taillering een te grote borstomtrek niet weg natuurlijk. Misschien maas ik die vijf steken nog weg, al geeft dat een vrij dikke ribbel. Ik zou het helemaal spannend kunnen maken door die ribbel door te knippen ...

So I did, although I had some restarts to get the neck width perfect. Fitting whilst knitting - the benefit of knitting top down - I estimated the right armhole height. Yes, you can fit whilst knitting, but even though, you need some experience to foresee how the whole will work. Was I correct in estimating the armhole height, I went wrong at the width of it. I added an extra five stitches, in hindsight I shouldn't have done that. I could have correct that, but I thought adding a waistline would reduce the total width. Adding a waistline was good, but the five unnecessary stitches give to much bulk at bustheight. Maybe I will darn them away, although that would give a rather bulky ridge. I could live dangerous and cut the ridge open...








 
















1 opmerking:

  1. Je top-down truitje vind ik prima gelukt Inge!! Misschien heb je gelijk wat het bijzetten van de steken betreft, maar ik zou er echt niet van wakker liggen, het staat je geweldig goed!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen