zondag 6 april 2014

De Sherman Heel

In de sokkenbreigroep van 't Wolwinkeltje stond stond onlangs het junimodel uit de Regia Sokkenkalender op het programma.

Een leuke ajoursok met een mooie boord. Ik breide ze met New Duetto van Katia Olé Socks. Een garen met een mooi en zacht kleurverloop.






Maar de uitdaging zat hem deze keer in de hiel.  Ik vind een diabolo hiel erg mooi, maar ik krijg hem niet voor elkaar zonder gaatjes. Dus ging ik op zoek naar een oplossing. En die is er: de Sherman Heel.





In deze hiel worden geen wrapped stitches gebruikt, enkel slipped stitches en encroached stitches. De slipped stitches zijn voor het eerste deel van de hiel en vanaf de pivotrij (keerrij) brei je aan het eind van elke rij een encroached stitch (vind niet zo meteen een vertaling hiervoor). Voor een encroached stitch haal je een steek af en steek je in de lus van de steek, onder de volgende steek. Klinkt moeilijker dan het is.  De lus en de afgehaalde steek brei je samen: geen gaatje te  bespeuren.

Weer wat bijgeleerd, en de tekst van Mary Sherman Lycan bevat nog tal van termen die ik niet ken, nog lang niet uitgeleerd dus, laat staan uitgebreid....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten