maandag 1 augustus 2016

Leeuwarden - 1



De tentoonstelling 'Breien' in het Fries Museum is voor mij een goede aanleiding om een paar dagen in Leeuwarden te vertoeven. Ik zag dat er nog verschillende andere interessante musea zijn en bovendien zijn er ook een paar breiwinkels. 

The exhibition 'Knitting' at the Fries Museum is a good opportunity for me to plan a stay of a few days at Leeuwarden. I saw that there are several other museums and even some yarn shops.




De eerste namiddag gebruik ik om de stad wat te verkennen. Straatje in, straatje uit. Kijken naar gevels en altijd benieuwd wat er achter de volgende hoek zal schuilen. Je moet ook goed naar de grond kijken, want af en toe kom je daar een gedicht tegen. Leeuwarden telt heel wat winkels, restaurants, kleine eethuisjes en aan de rand van de stad coffeeshops.Overal hangt een zoete, wierookachtige geur. Die blijkt van de lindebomen te komen, vreemd, de Leuvense lindebomen hebben een lichtere geur. Misschien staat hier een andere soort?


 





Arriving in the afternoon, I use the rest of the day to explore the city by strolling the streets. Looking at facades and always curious to what would lay behind the next corner. You even have to watch the ground, because throughout the whole city you find tiles with poemes on them. Leeuwarden has a lot of shops, restaurants, and at the border of town you can find coffeeshops. Everywere you smell - at this time of the year - the incense-like smell of the lime trees. Strange, in Leuven the lime trees have a much lighter smell. Maybe this is another species?






Rondslenterend bedenk ik dat in zo ongeveer in de buurt van Naaicentrum Dekker moet zijn. Met de kaart in de hand vind ik de winkel die ook een ruime collectie breigarens heeft. Op hun site las ik dat ze ook Lopi Einband hebben. Lopi is een Ijslands garen, Einband is het lace garen in de collectie. Ik wil het wel eens proberen, ook al voelt het hard en prikkend aan, de mooie kleuren en de authenticiteit van het garen wil ik in eigen hand voelen. Er zijn prachtige kleuren dus kiezen is moeilijk. Voor de veiligheid kies ik 4 bollen grijs, daar kan ik zeker een sjaal uit breien, met als aanvulling nog 3 kleuren om eventueel in te breien.

Loitering about, I realise that I must be in the neighbourhood of Naaicentrum Dekker. With help of my map I can locate the shop. It has a wide collection of yarns, and on their site I saw that they have Lopi Einband. I've never used this Icelandic lace yarn, so I want to try it. It feels quite rough and prickly, but the beautiful colours and the authenticity of the yarn makes it irresistible. I choose 4 balls of a neutral grey, enough to knit a shawl and complement them with 3 colours so I can eventually add some colourwork.

 

De volgende dag ga ik met mijn to-dolijst in de hand op stap. Het eerste museum is het Historisch Centrum Leeuwarden, waar ik het ontstaan en de ontwikkeling van Leeuwarden kan volgen. Indrukwekkend hoe enkele eenvoudige nederzettingen zich doorheen de eeuwen ontwikkelen tot een moderne stad.


Next day I went on to town with my to-dolist at hand. First stop is the  Historisch Centrum Leeuwarden, here the history and development of Leeuwarden is shown. Amazing how three small settlements melted together and through centuries became a modern town.




Volgende stop is het  Keramiekmuseum Prinsessehof. Met verbazing kijk ik naar het eeuwenoude porselein en aardewerk. De vakkennis, de kleuren, de motieven, ik word er altijd een beetje sprakeloos van. Het keramiek dat restanten van zeepokken draagt omdat het uit een in gezonken VOC schip komt, doet me wegdromen naar andere tijden. Naar de tijd van maandenlange zeereizen om Nederlandse waar naar de andere kant van de wereld te brengen om terug te keren met allerlei exotische producten. Wat een ondernemingen waren dat voor die tijd.
Op de bovenverdieping stellen twee moderne kunstenaars tentoon. Het kan me niet meteen bekoren, ik voel hier niet het zelfde ontzag als bij de oude collectie. Ik vraag me af hoe mensen hier binnen een paar honderden jaren naar gaan kijken. Maar toch, als ik bij de 3D-kleiprinter sta, ben ik toch wel onder de indruk. Dit is een verfijning van een andere orde dan het Chinese porselein. Oude kennis wordt hier gemengd met nieuwe technologie. Het nieuwe zal nooit helemaal zonder het oude kunnen...

Next stop is The Princessehof National Museum of Ceramics. Speechless I'm watching the age-old ceramics and crockery. The know-how, the colours, the patterns, they amaze me. The ceramic with the barnacles on them because they belonged to the shipload of a sunken VOC ship, takes me away to other times. To the time ships had to sail for months to bring Dutch merchandise to the other end of the world, returning home with exotic goods.
On the top floor two modern artists exhibit their work. I'm not really charmed by it, I don't feel the same awe as for the old collection. I wonder how people will look at this modern art in a few centuries. However, seeing how vazes are made by a 3D-printer I'm impressed. This is something of another order . Old knowledge is mixed with new technology. The new cannot do without the old...


 

Wordt vervolgd...
To be continued...







3 opmerkingen:

  1. Leuk om je verslag te lezen. Ik ben alvast benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je pakt het grondig aan, zo te lezen! Benieuwd hoe je de tentoonstelling vond in het Fries museum.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit was een heerlijke uitstap, dat lees je zo tussen de regels door, in Leeuwarden was ik nog niet, maar Einband lopi heb ik hier ook een paar bolletjes liggen voor een sjaal. Mijn zoon en schoondochter brachten ze mee op verzoek van Ijsland (ik had de wolwinkel al opgezocht haha). Benieuwd wat je ermee zal maken en ook naar het vervolg van je verslag!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen