dinsdag 1 augustus 2017

225xWilbertxLoret

Ook deze zomer bracht ik mijn breivakantie door bij de noorderburen. In Hoorn gaat in juli de jaarlijkse Weversmarkt door en de dag voordien geeft Loret Karman traditiegetrouw een workshop. Reden genoeg om enkele nachten te boeken in het Gevangenishotel, waar de deuren van de cellen gelukkig gewoon los zijn en het Markermeer zich voor de voordeur uitstrekt.

This summer I went to Hoorn, to visit the yearly 'Weversmarkt' and to attend a workshop by Loret Karman. I stayed at 'the jailhouse hotel' in a real cell, luckily I had the key of my door so I could enjoy the outside view.


 


















De vreemde titel van deze blogpost is ook de titel van de workshop. De workshop draaide rond de 225 kleuren Spindrift van Jamieson's, die ter beschikking werden gesteld door Wilbert Schouten en Loret wijdde ons in in het goed kijken naar kleuren en tinten.

The strange title of this post was the title of the workshop: we used the 225 colours of Jamieson's Spindrift provided by Wilbert Schouten and of course Loret was our teacher for the day.

 



In de wintertuin van Ridderikhoff verzamelden een 16-tal breiers om te genieten van deze dag. De start was alvast veelbelovend: onder het genot van appeltaart met slagroom leidde Loret enthousiast de workshop in. 

Sixteen knitters joined in the conservatory of Ridderikhoff. Whilst enjoying applecake and cream, Loret gave us an introduction to the course.









Maar al snel werden we aan de slag gezet. We werden de markt opgestuurd met een mand geverfde, ongesponnen wol. Opdracht: kijk om je heen, zoek een kleur uit en maak ze na door plukken wol te mengen. Ik koos een van de olijfboompjes uit en nam alvast een dikke dot grijzige wol. Met wat groen erbij moest dat wel lukken. En nog wat ander groen en dan maar trekken en door elkaar mengen. Zo simpel was het niet. Tot ik zag hoe de meer ervaren kleurenmengsters met kleine plukjes aan de slag waren en met kleine beetjes de wol mengden. Een weetje voor de volgende keer!

Soon we were put at work. We had to go outside and look for a colour we liked. That colour we had to reproduce with the unspun wool Loret provided. I wanted to make the colour of the olive trees and started with a big blob of greyish wool and tried to mix it with several greens. It wasn't easy to end with a smooth colour. Then I saw how the more advanced colourworkers started with tinny bits of wool instead of a big blob. Next time I'll know better.


 












 

 






















Weer binnen gaf Loret kort de uitleg over interactie tussen kleuren: complementair, simultaan, licht-donker, koud-warm. We kregen hierbij een nieuwe opdracht: kies uit de Spindrift een kleur en daarbij een complimentaire kleur. Kies daarnaast een kleur die je eerste kleur dempt, saai maakt. Vreemd genoeg was de combinatie van deze drie kleuren vaak wel goed.

Back inside Loret gave a short explanation on interaction between colours. A new task was given: choose a colour and a complimentary colour to go with it. Then choose a colour that makes the first colour rather dull. Funny enough, the three colours together worked well.







Daarna gingen we aan de slag met de afbeelding die we meegebracht hadden. Eerste opdracht: ga vijf kleuren die in je afbeelding voorkomen uitzoeken. Dat ging nog wel vlot.

After that we started working with the picture we had to bring. First of all we had to find five colours occuring in our picture. That was easy...





Volgende opdracht: zoek er nog twintig bij. 20! 😵 Dat ging al heel wat moeilijker, hoewel ik er uiteindelijk toch verbaasd over stond hoeveel kleuren en tinten er in een afbeelding kunnen zitten. Vervolgens leg je deze kleuren van licht naar donker, met als hulpmiddel een foto nemen die je in zwart/wit omzet. Zo kan je goed donkere en lichte kleuren onderscheiden.

Next task: find another twenty. 20! 😵 That was more difficult, although I was astonished to see how many colours and shades you can find in a picture.
Thereafter we had to arrange the colours from light to dark. Helpful is to make a picture and convert it to black and white. Then it is easier to distinguish lighter and darker colours.






Vervolgens breiden we met onze kleuren een lapje met blokjes waarin de kleuren van licht naar donker gaan.

Next we knitted a swatch in blocks in our colours from light to dark.




Intussen was het lunchtijd en kon er gekeuveld of dapper doorgebreid worden. Na de lunch kwam de moeilijkste opdracht: verdeel je afbeelding in blokjes en brei ze na, waarbij je elk blokje in de meest dominante kleur breit. Tsja, dat was minder simpel. Hoe bepaal je welke kleur je voor elk blokje gebruikt. De overheersende kleur gaf mij niet voldoende houvast. En hoe negeer je de vorm van je afbeelding. Mijn geest is niet creatief genoeg om vlot van een figuratieve afbeelding een abstracte afbeelding te maken.

In the meantime it was lunch time, although some of use knitted on sturdy.  After the lunch our most challenging task was given: divide your picture in blocks and knit your picture in coloured blocks. Using per block the colour that is most dominant in the block of the picture.
That wasn't easy for me. How to decide which colour is most dominant when there are several colours in it. And the shape of the picture? My mind isn't creative enough to transfer a figurative picture into something abstract.










Loret nam de tijd om bij iedereen - verschillende - keren langs te komen om tips te geven. Ik kreeg het advies om in het rond te breien ipv. blokjes te vormen, omdat mijn afbeelding al een ronde vorm had. Ok, weer aan de slag dus... en nog een keer, en nog een keer... ik lag er zelfs 's nachts van wakker, denkend hoe ik deze opdracht uiteindelijk tot een goed eind kon brengen. Het heeft zijn tijd nog geduurd, en helemaal tevreden was ik niet. Door de meerderingen was ik een beetje de verhoudingen in de afbeelding uit het oog verloren. En ik bleef moeite hebben met het figuratieve tgo. het abstracte. Maar een paar dagen na de workshop had ik een lapje dat ik als mijn eindresultaat beschouw. Benieuwd of Loret het goed vindt, en wat ik anders had kunnen doen. 

Loret came by several times to see if things were going well and to give some tips. She gave me the advise to knit in the round, as the waterlily already has a round shape. I started agian, ... and again, and again, ... I was even thinking about it at night! It took it's time and I'm not convinced that this is the result Loret wanted to see. Due to the increases I lost sight of the proportions of the picture. And I kept finding it difficult to think in an abstract form. After a few days I ended with a swatch that I consider to be my end result. Curious wat Loret thinks of it.

 


Aan het eind van de dag stelde iedereen zijn werk tentoon, er zitten pareltjes tussen!
Breiers die al eerder soortgelijke workshop bij Loret volgenden, werkten hun kleuren uit in een fair isle patroon.

At the end of the day everyone showed the result of the day, there were little gems amongst them! 
Knitters who followed earlier a workshop on colours by Loret , knitted their colours in a fair isle pattern.










 
In elk geval kijk ik tevreden op deze dag terug. Het was een geheel nieuwe insteek voor mij, dat gecombineerd met lustig breiende en kletsende breiers, kijken en leren van elkaar, lekker eten tussendoor, ... volgend jaar ben ik er weer!

Anyway, I can look back on a good day. For me, it was a complete new approach to knitting, combined with knitting and chatting knitters, learning from eachother, good food, ...I'll be back next year!  

3 opmerkingen:

  1. Ik kwam hier, omdat Loret jouw post op Facebook heeft gedeeld. Moet zeggen, dat ik jouw lapje een hele goede afspiegeling vind, (in abstracte vorm) van de afbeelding. Je hebt de tips van Loret goed ter harte genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag van een leuke, inspirerende dag!

    BeantwoordenVerwijderen